Saturday, September 12, 2009

TIADA BONUS TAPI ADA KWAMP- ANTARA RUNGUTAN,KESYUKURAN DAN HAKIKAT

 "Ekonomi negara kita akan stabil menjelang suku keempat tahun ini (2009)" , " Negara kita antara yang paling stabil dan menerima impak minima akibat kegawatan global kini" , " dibawah kerajaan Barisan Nasional, rakyat masih boleh hidup aman sejahtera dan kurang terjejas oleh kegawatan ekonomi. Kerajaan kita menghadapi keadaan ini dengan jayanya" , " Rakyat tidak perlu bimbang tentang kegawatan ekonomi global kerana kerajaan kita telah bersedia".
       Kata-kata diatas adalah kata-kata menteri berkaitan dua hingga tiga bulan lepas yang menunjukkan negara kita akan stabil dan dalam keadaan selamat. Kata-kata ini terkeluar apabila pelbagai ulasan oleh pihak pembangkang tentang kegawatan ekonomi yang kita hadapi terutamanya DSAI yang dipetik berkata kerajaan hanya memberi kenyataan berbentuk retorik politik. Malangnya kebenaran ditunjukkan juga apabila kerajaan hanya mampu memberi bantuan kewangan kepada kakitangan sokongan dan tidak mampu memberi bonus kepada seluruh kakitangan awam. Bantuan kewangan RM500 tersebut ditakrifkan sebahagian kakitangan awam seperti juga bantuan kewangan kepada pelajar yang layak mendapat KWAMP disekolah-sekolah dan ini hanya diberi kepada kumpulan sokongan sahaja. Pastilah kakitangan kumpulan pengurusan dan professional merungut. Tetapi saya tetap menerima hakikat ini walaupun tidak mendapat bantuan tersebut kerana berada dalam kumpulan pengurusan dan professional. Hakikat ini sebenarnya sudah ramai yang cukup faham kerana negara kita memang menghadapi krisis dan kelembapan ekonomi yang membuat kita tidak mampu memberi bonus. sudah cukup baik sebenarnya ada KWAMP tersebut. Bersyukurlah masih ada yang mendapat bantuan walaupun sebenarnya kerajaan tidak mampu memberinya, oleh kerana memikirkan survivor politik kerajaan tetap memberinya.
     Rakyat pasti merungut, antara kata-kata kedengaran ialah " dulu kata ekonomi stabil, bila time kita minta bonus kata ekonomi lembap pulak", siapa seharusnya dipersaLahkan. ternyatalah kata-kata sebelum ini retorik semata-mata. Bagi saya yang sudah faham tidak akan merungut kerana ketiadaan bonus kita akan memberi sumbangan kepada pemulihan ekonomi negara kita. Itupun kalau wang tersebut digunakan kearah itu dan bukan kepada projek untuk kroni-kroni politik.
     Hakikatnya negara kita masih tidak stabil dan saya tetap menyokong PAS. Ada juga sumber dalaman mengatakan ada bonus sebulan gaji telah diluluskan kementerian kewangan tetapi mesyuarat kabinet tidak bersetuju dan bersetuju dengan permintaan presiden cueapacs Omar Osman. Dan KWAMP inilah permintaan Omar Osman. Tidak perlu tunjukkan protes kini, tunjukkan pada PRU-13. satu malaysia, staf sokongan dapat, professional tak dapat. TAKBIR!

No comments: